החלמה לאחר ניתוח לב

אחות עוזרת לאיש להתיישב

על פי הערכות אלפי ישראלים עוברים מדי שנה ניתוחי לב מסוגים שונים, ברוב המקרים מדובר בניתוחים מצילי חיים באופן כזה או אחר, ניתוחים של חוסר ברירה אשר בלעדיהם הם לא יוכלו להמשיך לחיות או לתפקד בצורה רגילה.

מאחר והלב הוא המנוע של הגוף, הרי שכל ניתוח לב דורש גם תהליך התאוששות והחלמה ייחודים. לא מדובר בניתוח רגיל שאחריו אפשר לשבת בבית יום או יומיים ואז לחזור לשגרה. ניתוחי לב דורשים גם תהליך החלמה וגם שינוי מהותי בסגנון החיים, בוודאי עבור אנשים שקודם לכן לא הקפידו על בריאותם ועל כן הם נאלצו לעבור ניתוח לב.

תהליך החלמה לאחר ניתוח לב, מחולק לשניים. חלק אחד מתעסק בשאלה מה בדיוק המטופל יכול ולא יכול לעשות, והחלק השני מתעסק בכל הקשור לתהליך השיקום של המנותח. כאן נכנסים לתמונה קופת חולים, וכן גורמים פרטיים אשר מציעים שירות טיפולים 24 שעות בבית או שירות החלמה בבית הבראה מיוחד בפיקוח רפואי. מטרת השהייה בבית שכזה, היא לאפשר למנותח להשתקם, להתחזק, לצבור בחזרה את הביטחון הנדרש בשביל שהוא יוכל לחזור אל שגרת החיים שלו.

כיצד מחלימים מניתוח לב?

כאמור ההחלמה מתחלקת לשני חלקים. בחלק של שינוי סגנון החיים, הרי שעל המטופל להיגמל מעישון, צריכת קפאין (בוודאי גם מאלכוהול) וכן עליו להתרגל לתזונה אחרת, בריאה יותר, תזונה שלא כוללת שמנים או מאכלים גדושי כולסטרול אלא יותר תזונה שכוללת ירקות וקטניות. בתקופת ההחלמה המנותח יצטרך לנוח, אסור לו לעבוד הרבה שעות, אסור לו לבצע פעילות גופנית מאומצת, וכן עליו להקפיד על שינה סדירה.

החלק השני של ההחלמה, קשור כאמור לבית ההבראה בו הוא נמצא. שם הוא ייהנה מביקורת רפואית מדי יום, ביקור של קרדיולוג אשר יבדוק אותו בהתאם לצרכיו ונתוניו, הרצאות והסברים כיצד לשנות ולשפר את סגנון חייו, פעילויות גופניות מתונות, וכן סיוע בפעולות יומיומיות במידת הצורך.

היתרון הגדול בבית הבראה הוא עצם זה שבמסגרת המקום מקבלים גם טיפול נפשי, במידה ויש צורך. לא פעם אנשים שעוברים ניתוח לב חווים משבר וטראומה, וכך בעזרת הטיפול הם יכולים לקבל כלים כיצד לצאת מהם ולחזור לחייהם הסדירים.

יש לומר, החלמה לאחר ניתוח לב במסגרת כזו, יכולה להועיל לא רק למנותח אלא גם לבני משפחתו, שכן גם הם חוו סוג של טראומה בוודאי, המקום דואג גם להם, מה עוד שעצם זה שהוא משחרר אותם מלטפל ביקירם באופן מלא, יכול להקל עליהם.

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן