אינטרנט והגיל השלישי

זוג גימלאים יושב אל מול המחשב ומחייך

פאלאס דיור מוגן יש חוגים למבוגרים במיוחד להטמעת לימודי המחשב בקרב אוכלוסיית הדיירים, תוך ראיית החשיבות של השימוש במחשב ובאינטרנט על ידי האוכלוסייה המבוגרת.

ישנם מקורות רבים שבאמצעותם מבוגרים יכולים להתחיל ליהנות מכל מה שהאינטרנט מציע. נתונים של חברת Nielsen האמריקאית מלמדים שמספר המבוגרים מעל גיל 65 שמשתמשים באינטרנט בארה”ב עלה בחמש שנים ב-55% (מ-1.3 מיליון משתמשים אקטיביים בנובמבר 2004 ל-17.5 מיליון בנובמבר 2009). משך הזמן שהמבוגרים מבלים בישיבה מול המחשב עלה גם הוא במהלך אותן חמש שנים ב-11%.

יתר על כן, מחקר של AARP חשף ש-40% מהמבוגרים מעל גיל 50 רואים את עצמם כאנשים שנוח להם מאד להשתמש במחשב, ו-70% מתוכם מצהירים שהתקשורת האינטרנטית חשובה להם מאד.

Jeffrey I. Cole, מנהל המרכז Digital Future (עתיד דיגיטלי) באוניברסיטת דרום קליפורניה, טוען שהמחשבה שאנשים מעל גיל 50 רק “משתכשכים” באינטרנט אינה נכונה. הממצאים חושפים שאנשים אלה מבלים יותר ויותר און-ליין והופכים למעורבים בפעילויות אינטרנט משמעותיות כמו בקרב קהילות מקוונות.

איך משתמשים מבוגרים באינטרנט?

השימוש באינטרנט בקרב מבוגרים משקף קודם כל את השימוש של כלל הציבור. המחקר של AARP מגלה שיותר ויותר מבוגרים משתמשים באתרים של רשתות חברתיות כמו Facebook, MySpace, LinkedIn או Twitter. מתוך 1,360 מבוגרים שהשתתפו במחקר, 27% נשארים מחוברים באמצעות אתרים חברתיים. מתוך אלה, 31% משתמשים ב- Facebook לעיתים קרובות, ו-31% ממשתתפי ה- Facebook מחוברים לקרובי משפחה אחרים מלבד לילדים ולנכדים שלהם.

לפי Jean Koppen ממחברי הדוח של AARP, המבוגרים משתמשים באינטרנט גם כדי להישאר מעודכנים בתחום הטכנולוגיה המתקדמת בעולם וגם כדי לשמור על קשר עם האנשים שחשובים להם.

דוח Nielsen חושף שהפעילות המקוונת הפופולארית ביותר בקרב בני ה-65 ומעלה היא קריאת ושליחה של אימיילים, ולאחריה צפייה והדפסה של מפות מקוונות, בדיקה של מזג האוויר, צפייה בחשבונות וביצוע תשלומים, צפייה ומשלוח תמונות, קריאת חדשות בתחום הכלכלה והפוליטיקה, בדיקה של מידע רפואי אישי, תכנון של נסיעות וטיולים בשעות הפנאי, חיפוש מתכונים והצעות לתכנון ארוחה, קריאת חדשות בתחום העסקים.

יש חמישה אתרים מובילים שבהם מתעניינים מבוגרים בני 65 ומעלה: גוגל, נגן המדיה פלייר, פייסבוק, יוטיוב ואמזון.

יתרונות השימוש באינטרנט

מבוגרים בעלי ניסיון מוגבל באינטרנט עלולים להרגיש שהאינטרנט הוא מעבר לכוחם. אבל לימוד הדרגתי כיצד לנווט ביעילות באינטרנט ומציאה של אתרים שחשובים להם יכולים להניב יתרונות עצומים, כמו:

  • גישה למאגר עצום של ידע : החל ממקורות בנושאי בריאות דרך חדשות ואתרי הדרכה שונים – האינטרנט הוא מאגר מידע רב עוצמה.
  • הרחבת ההזדמנויות החברתיות: האינטרנט מאפשר לאנשים שנמצאים בשני קצות הגלובוס להתקשר בקלות באמצעות שיחות וידיאו, דואר אלקטרוני, רשתות חברתיות, חדרי צ’אט ופורומים שונים.
  • שיפור הבריאות הנפשית: מחקר שנערך במרכז פניקס בארה”ב מצא שבילוי זמן באינטרנט מפחית ב-20% את תופעת הדיכאון בקרב מבוגרים. המחקר בדק 7,000 פנסיונרים אמריקאים מעל גיל 55.
  • שמירה על קשרים חברתיים: לפי Dr. Sherry G. Ford, שמירה על קשר ועל מערכת היחסים עם חברים ובני משפחה, בתקופה שבה לפעמים הניידות הופכת ליותר ויותר מוגבלת, מהווה אתגר למבוגרים. לכן, גישה לאינטרנט ושימוש בו על ידי מבוגרים מאפשרים להם להתחבר למקורות תמיכה חברתית בזמן שמפגשים פנים אל פנים הופכים לנדירים וקשים יותר.
  • שיפור תפקוד המוח: מחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה מגלה שגלישה באינטרנט למשך שבוע בלבד מגרה אזורים במוח ששולטים בקבלת החלטות ובחשיבה מורכבת בקרב מבוגרים שניסיונם בחוויית האינטרנט אינו רב.

מבוגרים יכולים ללמוד כיצד להשתמש באינטרנט ולהפעיל את המחשב במכללות האזוריות או במרכזים הקהילתיים שמציעים שיעורי מחשב למבוגרים. באחוזת בית יש חוגים למבוגרים במיוחד להטמעת לימודי המחשב בקרב אוכלוסיית הדיירים, תוך ראיית החשיבות של השימוש במחשב ובאינטרנט על ידי האוכלוסייה המבוגרת.

לפרטים נוספים על מגורים בדיור מוגן צרו קשר

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן