בדיקות רפואיות חשובות בגיל הזהב

איש מבוגר עובד בדיקה שגרתית

ישנן פעולות ופעילויות המומלצות לבני הגיל השלישי המיועדות לשמר את המצב ואף לשפר אותו, וביניהן בדיקות רפואיות חשובות, פעילויות גופניות ועוד.

 

גיל הזהב מוגדר החל מגיל 65. זהו הגיל בו מתחילים לחול שינויים משמעותיים יותר בגוף, ותשומת הלב לפרטים, תחושות, מכאובים וכדומה, צריכה לעלות.
ישנן פעולות ופעילויות המומלצות לבני הגיל השלישי המיועדות לשמר את המצב ואף לשפר אותו, וביניהן בדיקות רפואיות חשובות, פעילויות גופניות ועוד. כמובן שכל הכתוב במאמר זה הינו בגדר מתן מידע ובכל פעולה יש להתייעץ עם הרופא האישי שלכם, המכיר את מצבכם.

להלן הבדיקות הרפואיות שכדאי לבצע אחת לתקופה בגיל המבוגר:

בדיקות רפואיות בגיל הזהב – בדיקת צפיפות עצם

בדיקת רנטגן המאפשרת לבדוק את מצב צפיפות העצם ובריחת סידן. בדיקה זו קשורה למחלת האוסטאופורוזיס ומומלץ לבצעה אחת ל-5 שנים. בעקבות שינויים החלים בגוף, נוצר מצב של דילול העצם וככל שמקדימים לאבחן את המחלה, כך ניתן לטפל בה ולמנוע התדרדרות.
לאנשים הנמצאים בקבוצת הסיכון של המחלה, מומלץ לבצע את הבדיקה כבר החל מגיל 50, אחת לשנתיים.

בדיקות רפואיות בגיל הזהב – בדיקת שמיעה

מבוגרים רבים מתכחשים לכך שהם אינם שומעים טוב וזאת כדי להימנע מהרכבת מכשיר שמיעה. אבל ישנה חשיבות גדולה בביצוע בדיקת שמיעה שכן קיימים מצבים רבים ביום-יום ששמיעה לקויה יכולה לגרום למפח נפש גדול יותר. לדוגמה – כאשר הולכים ברחוב וחוצים כבישים, והשמיעה אינה טובה עלולים לא לשמוע צפצוף של מכונית מתקרבת או אופניים, או כאשר נמצאים בבית ובן או בת הזוג קוראים לעזרה (בין אם זה מצב חירום או עזרה בענייני הבית).
כיום טכנולוגיית מכשירי השמיעה השתפרה פלאים, וקיימים מכשירי שמיעה שכמעט לא נראים לעין, ולכן המבוכה בעניין זה יורדת משמעותית.
בדיקת שמיעה היא חשובה מאוד בגילאים אלו וכדאי לבצעה כאשר מתחילים להרגיש ירידה באיכות השמיעה, או כאשר מקבלים פידבק מהסובבים אותנו על כך.

בדיקות רפואיות בגיל הזהב – בדיקת ראייה

כמו בדיקת השמיעה, גם בדיקת ראיה היא בדיקה מומלצת מאוד, בין אם זה עבור קריאת ספר ועיתון, ועד סיכון חיים כאשר מפספסים מכשולים בדרך או מנסים לנהוג כאשר הראיה אינה במיטבה.
עזרים כגון משקפיים או עדשות מגע יכולים לשפר את איכות החיים, כך שתוכלו להמשיך בשגרה שלכם ללא תקלות מיותרות.

בדיקות רפואיות בגיל הזהב – בדיקת דם תקופתית

בדיקה שמומלץ לבצע פעם בכמה חודשים עד שנה (תלוי בגיל ובמצב). הבדיקה מאפשרת לבצע מעקב אחר רמות של מרכיבים שונים בדם כגון: סוכר, שומנים, כולסטרול וטריגליצרידים, ויטמינים, ברזל, תפקודי כבד, וכן ספירת דם שחוסר איזון בו יכולה להעיד על מחלות שונות, זיהומים ועוד.

בדיקות רפואיות בגיל הזהב – בדיקת שתן

זוהי בדיקה שמומלץ לעבור גם אחת לכמה חודשים עד שנה (תלוי בגיל ובמצב). הבדיקה מאפשרת לבדוק רמות של חלבון, חומציות, בילירובין וכדומה. מחלות הניתנות לאבחון באמצעות בדיקת שתן הן מחלות כליות למיניהן, סוכרת, צהבת ועוד.

בדיקות רפואיות בגיל הזהב – בדיקת לחץ דם

רצוי לבדוק את לחץ הדם אחת לחודש על מנת לוודא תקינותו. יתר לחץ דם עלול לגרום למחלות נוספות ולסיבוכים שונים שעדיף למנוע.
אבחון מוקדם של לחץ דם גבוה מאפשר לפעול בהתאם ולמנוע התדרדרות וסיבוכים.

לסיכום נאמר שכאשר מתקרבים לגיל הזהב כדאי להיות מודעים לגוף ולשאול את כל השאלות. הרופא שלכם צריך להיות זמין עבורכם לכל שאלה ולתת לכם את המענה לכל בעיה. רופא בקרבת הבית יקל עליכם את ההגעה אליו.
אם אתם מתגוררים בבית דיור מוגן או בבית אבות, בדקו עוד לפני כניסתכם את נוכחותו של רופא או אחות, את זמינותם, והאם מתבצעות בדיקות במקום או שעליכם לגשת לקופת החולים בכל פעם. בבתי דיור מוגן, כגון אחוזת בית רעננה, בין אם הם סיעודיים או בעלי מחלקה סיעודית, קיימת מרפאה מאוישת לרווחת הדיירים.

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן