בית אבות לתשושי נפש

שתי גימלאיות יושבות ומציירות יחד

בבית הדיור המוגן פאלאס רעננה הוקם אגף סיעודי חדש ומתקדם – בית אבות סיעודי – ברישיון משרד הבריאות. באגף זה שתי מחלקות חדשות ומתקדמות: מחלקה סיעודית ומחלקה לתשושי נפש.

כתוצאה מהעלייה בתוחלת החיים בארצות המערב, הולך וגדל אחוז המבוגרים בקרב כלל האוכלוסייה. חלק ממבוגרים אלה מצליחים להגיע לשיבה טובה כשהם עצמאיים ובריאים, אך חלקם נעשים סיעודיים או תשושי נפש והופכים תלויים באחרים כאשר עליהם לבצע את הפעולות היומיומיות הפשוטות ביותר, כמו: להתרחץ, להתלבש, לגרוב גרביים ולנעול נעליים, לקנות מצרכים ולבשל. יש קשישים שיכולים להסתפק במספר שעות סיוע של מטפל, ויש כאלה שמרותקים למיטתם וזקוקים למטפל צמוד 24 שעות ביממה.

תשוש נפש נחשב לאדם שסובל מהתדרדרות קוגניטיבית שבאה לביטוי בקשיי התמצאות בזמן, במקום, בעיות של זיכרון, בלבול, הפרעות התנהגות או אדישות. אנשים אלה סובלים מרמות שונות של שיטיון (דימנציה) או אלצהיימר.

בדרך כלל מחריפים הסימפטומים של מחלת הדמנציה עם הזמן, אבל קצב ההתדרדרות אינו אחיד. אנשים אלה יכולים להיות ללא בעיה פיזית כל שהיא, ויכולים למשל לאכול בכוחות עצמם, אבל לא ייזמו את הכנת הארוחות. הם אינם מודעים לשעה או ליום, שכחו את שמותיהם של בני המשפחה, לעיתים כלל אינם מזהים אותם והם חסרי מודעות לצרכים שלהם.

על פי החוק אדם שהוגדר כתשוש נפש זקוק למגורים במסגרת מוגנת במחלקה מיוחדת באחד מאותם בתי אבות לתשושי נפש שמאושרים על ידי משרד הבריאות. אך לא רק בתי האבות מאושרים למגורי אנשים סיעודיים. גם בבית הדיור המוגן “אחוזת בית” הוקם אגף סיעודי חדש ומתקדם – בית אבות סיעודי – ברישיון משרד הבריאות. באגף זה שתי מחלקות חדשות ומתקדמות: מחלקה סיעודית ומחלקה לתשושי נפש.

האגף הסיעודי באחוזת בית

אם במחלקות בתי אבות לתשושי נפש, הדיירים מקבלים שירות מלא, על אחת כמה וכמה באגף הסיעודי של אחוזת בית שהוקם מתוך תפישה שבבסיסה של העשייה המקצועית עומדים חום, אהבה וסימפטיה לדיירים. הבית מעניק לדיירים שירותי מזון וניקיון, שירותים רפואיים על ידי רופאים, אחיות, פיזיותרפיסטים, מרפאים בעיסוק, ופעילויות בתחום הפעילות הגופנית, החברה והתרבות. בנוסף, הדייר מקבל טיפול ופיקוח צמודים במשך 24 שעות ביממה.

על החשיבות של הפעילות הגופנית לתשושי נפש נוכל ללמוד מהמחקר שפורסם בחוברת גרונטולוגיה לד(2) תשס”ג – 2007. המחקר בדק את השפעתה של הפעילות הגופנית על תפקודם של מבוגרים תשושי נפש. זאת, לאור מחקרים קודמים שמצאו שהיכולת הבסיסית להתנועע, מצטמצמת במהירות רבה יותר בקרב חולי דמנציה ואלצהיימר, לעומת מבוגרים בריאים. לפי המחקר אנשים שסובלים מדמנציה יכולים להשתתף בתרגילים גופניים ואלה אף משפרים את תפקודם. יחד עם זאת, המחקר שכלל עשרים ותשעה קשישים שהתעמלו במסגרת של מרכז יום לתשושי נפש מצא שאין אפקטיביות להתעמלות מתונה תוך כדי ישיבה והיא אינה תורמת לשיפור התפקוד הגופני. לכן, המחקר ממליץ לכלול תרגילים אתגריים יותר שמצריכים גם עמידה והתנועעות. לפי המחקר גם עבודה בקבוצות של כ-15 מתעמלים שמונחית על ידי מורה מקצועי ובסיוע של אחד מאנשי הצוות, היא אפקטיבית לא פחות מעבודה עם קבוצה קטנה של כחמישה אנשים.

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן