דיור מוגן פרטי

דירה מהורטת בפאלאס

דיור מוגן פרטי מיועד למבוגרים עצמאיים שלאחר הפרישה ולאחר יציאת הילדים מהבית, בוחרים לעזוב את הבית הפרטי ולעבור לגור בדירה במסגרת דיור מוגן פרטי. מדובר באנשים שמבקשים להמשיך באורח חיים חיוני ופעיל בחברת בני גילם במסגרת שתספק להם את כל הצרכים, הן הבריאותיים והן החברתיים.

 

מחקרים צופים כי בין השנים 2008 ל-2050 אוכלוסיית בני ה-85 ומעלה בארצות הברית לבדה תשלש את עצמה, אם לא יותר. זהו נתון מדהים שמוכיח לא רק את הצורך ההולך וגדל בדיור שמיועד לקשישים, אלא גם את העובדה שמספר רב של קשישים עומד בפני החלטה לא פשוטה.

בשבדיה, בה ממוצע החיים הוא 76 שנה, מגמת הגידול של האוכלוסייה המזדקנת עוררה דיון של משרדי הממשלה בנושא רווחת אזרחיה. בעשור האחרון ישנה מעורבות אינטנסיבית ופעילה יותר בעניינה של קבוצת המבוגרים שהולכת וגדלה במהירות. הממשלה אף מימנה מחקר, הציבה סטנדרטים חדשים וקבעה חוקים בנושאים בריאותיים. וכך, גישות רפואיות וחברתיות חדשות, בעיקר אלה שקשורות לקבוצת האזרחים המבוגרים, השפיעו רבות על החלטות הממשלה.

הממשל הפדרלי במדינות סקנדינביה הוא זה שאחראי לרווחתם של הקשישים ולמתן מענה על כל צרכיהם. מדיניות הממשל עד כה מעדיפה לספק לאוכלוסיה זו תנאים שיאפשרו לקשישים להישאר בבתיהם במשך זמן רב ככל שאפשר. בהתאם למדיניות זו המגמה היא להביא את הטיפול למטופל ולא לצפות שהקשיש יצא לחפש אחרי הטיפול הנדרש לו. במקרה שהאדם המבוגר מגיע למצב שבו הוא לא יכול להישאר בביתו, תוצע לו אפשרות מגורים באחד המעונות שיועדו לקשישים. לשם כך, מעסיקה העירייה רשת של אחיות ורופאים שמבקרים את הקשישים בביתם או בדירתם בדיור המוגן.

מדינות סקנדינביה מציגות בגאווה מספר גדל והולך של מעונות לקשישים שמציעים מגוון פעילויות לבני גיל הזהב. בנוסף, גם בשבדיה וגם בדנמרק מתקיים מאמץ חברתי בהתנדבות להביא למצב שבו קשישים יוכלו לעזור זה לזה במגוון של דרכים.

במדינות אלה מאמינים שרוב הבעיות שכרוכות בטיפול בקשישים צריכות להיפתר על ידי המוסדות הממשלתיים. מכל מקום, נכון לעכשיו הרעיון הוא לספק תנאים שיאפשרו לאנשים מבוגרים להישאר בביתם עד כמה שאפשר.

בישראל מחזיקים בגישה שונה כאשר המדינה מממנת טיפול סיעודי של קשישים בבתי אבות, אבל מגורים במסגרת דיור מוגן למבוגרים עצמאיים, כלומר מסגרת של דיור מוגן פרטי, ממומנים על ידי הקשיש או משפחתו ללא סיוע כלשהו של המדינה.

במדינה יש שלושה סוגים של בעלות על מוסדות לקשישים:

  • מוסדות ממשלתיים בבעלות המדינה ומשרד הבריאות
  • מוסדות בבעלות ציבורית (כגון עמותות או גופים אחרים)
  • מוסדות בבעלות פרטית או בבעלות חברה בע”מ

דיור מוגן פרטי מיועד למבוגרים עצמאיים שלאחר הפרישה ולאחר יציאת הילדים מהבית, בוחרים לעזוב את הבית הפרטי ולעבור לגור בדירה במסגרת דיור מוגן פרטי. מדובר באנשים שמבקשים להמשיך באורח חיים חיוני ופעיל בחברת בני גילם במסגרת שתספק להם את כל הצרכים, הן הבריאותיים והן החברתיים.

במסגרת דיור מוגן פרטי רוכש הקשיש מכספו דירה בסטנדרט גבוה, כאשר התשלום כולל בתוכו גם פעילויות חברתיות ושירותים שונים שמקלים על ההתנהלות היומיומית.

לפרטים נוספים צרו קשר עוד היום

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן