דיור תומך – כיצד זה נבדל מדיור מוגן

גימלאית בבריכה בפאלאס

דיור תומך הוא בעצם שילוב של בית אבות ודיור מוגן מבחינת רמת המגורים והטיפול שהם מציעים לדיירים. אם הדיור המוגן מיועד לדיירים עצמאיים ובריאים, הדיור התומך מיועד למבוגרים שרמת התפקוד שלהם נפגעה והם זקוקים לסיוע זמני

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית בתוחלת החיים בחברה המערבית, כולל במדינת ישראל. אנשים מעל גיל ששים שפורשים מהעבודה מוצאים את עצמם במסלול חיים חדש ולא תמיד נעים ומספק.

אם גם אתם חלק מאוכלוסייה זו אתם בוודאי חווים את אותם דברים – הילדים גדלו ויצאו מהבית, הבית הריק אולי גדול מדי עבור שני אנשים, כבר לא צריך לקום בבוקר ולצאת לחיים הקדחתניים – אבל עדיין אתם בריאים ומלאי חיוניות, אתם לא רוצים לבלות כל יום על הכורסא מול הטלוויזיה, אתם רוצים להמשיך לפעול, לחוות או בקיצור לחיות.

לאלה מכם שאיתרע מזלם ולא הגיעו לגיל מבוגר בריאים ועצמאיים עומדות אפשרויות דיור שונות שיסייעו לכם מבחינה רפואית, נפשית וחברתית בהתאם לצרכים האישיים שלכם.

בעבר, הפתרון היחיד לאנשים מבוגרים שהיו זקוקים לדיור במסגרת טיפולית היה בית אבות. בתי האבות, גם היום, מיועדים ומתאימים למבוגרים שרמת התפקוד שלהם מצריכה דרגות שונות של טיפול רפואי וסיוע צמוד בביצוע הפעולות היומיומיות.

המדינה משתתפת במימון המגורים בבית אבות של אותם מבוגרים שעומדים בקריטריונים הברורים שנקבעו בחוק וקובעים מי זכאי למימון זה ומה תהיה דרגת המימון.

בשנים האחרונות החלו לצוץ פתרונות נוספים לדיור במסגרת מוגנת או טיפולית. הכוונה היא למוסדות פרטיים שממומנים באופן מלא על ידי הדיירים והמדינה לא משתתפת במימונם. פתרונות אלה כוללים דיור תומך ודיור מוגן.

דיור מוגן

הדיור המוגן מעניק למבוגרים עצמאיים, שמבקשים להמשיך בחיים חיוניים וחווייתיים גם לאחר הפנסיה – סביבת מגורים ברמת חיים גבוהה מאוד, שירותי אבטחה, ניקיון, בריאות, אוכל ועוד, יחד עם פעילויות חברתיות ותרבותיות במגוון תחומים.

אחת הדוגמאות לדיור מוגן ברמה גבוהה מאוד היא פאלאס רעננה שמעניקה לדיירים מתקנים שכוללים בריכת שחייה, חדר כושר, ספריה, אולם הרצאות, חדר אוכל מהודר ויחידות דיור מרוהטות ומאובזרות ברמה של מלון חמישה כוכבים.

דיור תומך

דיור תומך הוא בעצם שילוב של בית אבות ודיור מוגן מבחינת רמת המגורים והטיפול שהם מציעים לדיירים. אם הדיור המוגן מיועד לדיירים עצמאיים ובריאים, הדיור התומך מיועד למבוגרים שרמת התפקוד שלהם נפגעה והם זקוקים לסיוע זמני (כמו לאחר ניתוח או לצורך התאוששות ממחלה).

בלא מעט בתי דיור מוגן, כדוגמת אחוזת בית, נבנתה מחלקה סיעודית במסגרת הדיור המוגן שמציעה דיור תומך לאותם דיירי הבית שחלה הרעה במצבם הבריאותי או הנפשי. הנהלות הדיור המוגן השכילו להבין שמצבם הבריאותי של אנשים מבוגרים הוא דינמי מאוד ויכול להשתנות לרעה בכל רגע. לכן לא מעט בתי דיור מוגן מציעים פתרון בתוך הבית לאנשים אלה.

כאשר הדיור התומך הוא חלק מקומפלקס הדיור המוגן, הדייר לא צריך להתחיל להסתגל לסביבת מגורים חדשה, הוא יכול להמשיך לחיות באותו בית, במחלקה סמוכה. אם הדייר מתגורר בדיור המוגן עם בת זוג, המעבר למחלקה סמוכה מקלה גם על בת הזוג שנשארת קרובה לבן זוגה ויכולה לפגוש אותו בתדירות גבוהה מבלי לצאת מהבית. באחוזת בית מחלקה זו מופעלת באישורו של משרד הבריאות.

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן