ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות סיעודי

גימלאי עושה טיפולי פיזיותרפיה עם אחות

מודל בתי דיור מוגן החל בארה”ב והגיע גם לארצנו. מטרתו לתת מענה לאנשים מבוגרים, עצמאיים ובריאים שמבקשים להמשיך לחיות חיים משמעותיים גם לאחר שפרשו מעבודתם.

בעשורים האחרונים חל גידול בתוחלת החיים, בעיקר בארצות המערב. יש מבוגרים שמצליחים להגיע לגיל הזהב כשהם בריאים ועצמאיים ואחרים איתרע מזלם והם הופכים לסיעודיים ולתלויים בטיפול של אחרים. שני סוגי אוכלוסיות מבוגרים אלה הם שיוצרים את ההבדל בין דיור מוגן לבית אבות סיעודי. באופן כללי ניתן לומר שההבדל המשמעותי בין שתי מסגרות אלה טמון בהיקפם של השירותים התרבותיים, החברתיים והרפואיים שמקבלים הדיירים. ההבדל בין שני סוגי מוסדות אלה בא לביטוי גם בעלויות הדיור ובסביבה החברתית שמציע הדיור המוגן לעומת בית האבות הסיעודי.

על דיור מוגן

מודל בתי דיור מוגן החל בארה”ב והגיע גם לארצנו. מטרתו לתת מענה לאנשים מבוגרים, עצמאיים ובריאים שמבקשים להמשיך לחיות חיים משמעותיים גם לאחר שפרשו מעבודתם. כך, בשנים האחרונות יותר ויותר מבוגרים שהגיעו לגיל פרישה, שילדיהם כבר עזבו את הבית ונותרו לבדם בבית הריק – מעדיפים לעזוב את ביתם ולעבור להתגורר במסגרת מוגנת שתעניק להם בצד ההגנה והביטחון האישי גם חיי חברה ותרבות עשירים ומהנים – בית דיור מוגן.

דיור מוגן כמו ברשת פאלאס מעניק לדייריו מבחר של פעילויות תרבותיות בתחומי האומנות, הספורט, הקולנוע ועוד, לצד השגחה רפואית ועזרה בניקיון ובאחזקת הבית 24 שעות ביממה. הדיירים יכולים ליהנות מיחידת דיור ברמה גבוהה ומלובי וחדר אוכל מפוארים, ממש ברמה של חמישה כוכבים. הדיור המוגן הוא פרטי וממומן במלואו על ידי הדייר או בני משפחתו.

הסביבה החברתית שמציע הדיור המוגן היא סביבה של אנשים פעילים, שמחים וחיוניים שנהנים להשתתף בפעילויות השונות שמציע הדיור המוגן ומבקשים לחיות בקרב קהילה תוססת של בני גילם.

בית אבות סיעודי

בית אבות סיעודי לעומת זאת מיועד לאנשים שזקוקים לרמות שונות של תמיכה יומיומית במשימות היומיומיות הרגילות כמו רחצה, התלבשות, אכילה ועוד. בית אבות סיעודי ממומן בחלקו על ידי המדינה. יחד עם זאת, ישנם בתי דיור מוגן, כמו גם ברשת פאלאס, שהקימו גם מחלקות סיעודיות ברישיון משרד הבריאות. מדובר במחלקות יוקרתיות שמאפשרות טיפול מסור על ידי צוות מקצועי רפואי וטיפולי שעומד לרשות הדיירים 24 שעות ביממה. מחלקות אלה עומדות לרשותם של דיירי הדיור המוגן והיה ומצבם הגופני או הנפשי התדרדר.
משרדי הבריאות והרווחה משתתפים בתשלום עבור המגורים בבית אבות סיעודי בהתאם לקריטריונים שקבעה המדינה בחוק האשפוז.
שלא כמו בדיור מוגן, הדיור בבית האבות הסיעודי הוא לא בחירה מרצון, אלא נעשה בלית ברירה, בגלל הצרכים הרפואיים או הנפשיים של המבוגר הסיעודי.

בארץ יש מספר מחלקות לטיפול בקשישים שמסווגות לפי מצבם הבריאותי והנפשי של האנשים:

  • בית אבות לתשושים מיועד לאנשים שזקוקים לעזרה מעטה בתפקוד היומיומי שלהם.
  • בית אבות סיעודי מיועד לאנשים שזקוקים לעזרה צמודה בתפקודם היומיומי.
  • בית אבות סיעודי מורכב מיועד לאנשים שנזקקים לטיפול רפואי קבוע ואלה בדרך כלל מתגוררים בבית חולים גריאטרי.
  • בית אבות לתשושי נפש מיועד לאנשים שסובלים ממחלות כמו אלצהיימר ואובחנו על ידי רופא פסיכוגריאטר.

לפרטים נוספים צרו קשר 

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן