כשילדים מטפלים בהוריהם

משפחה שמחה מתחבקת

אנחנו רגילים כל חיינו שמשהו דואג לנו, משגיח עלינו ותמיד שם עבורנו. ההורים שלנו היא הסמכות הזו שאליהם נוכל לפנות לכל עזרה. אך החיים הם דינאמיים ויכולה להיות תקופה שבה אנחנו אלה שנצטרך לספק עזרה להורים שלנו ונגלה פתאום שאין הם מסוגלים לסייע לנו כמו פעם, ואנחנו שגדלנו צריכים כעת לגלות אחראיות ולהיות עבורם למשענת. זה מצב לא פשוט, הן להורים והן לילדים אבל ניתן לצלוח אותו בעזרת תבונה, הרבה רגישות והכי חשוב אהבה.

מהו היפוך תפקידים בין הורים לילדים?

היפוך תפקידים זה מצב והיפוכו בו הילדים מוצאים את עצמם  דואגים ומסייעים להורים שלהם. הם נמצאים בסטטוס של המבוגר האחראי וחייבים לקבל החלטות הרות גורל לעיתים, על הוריהם ועל אופן הטיפול בהם.  הילדים הופכים למטפלים בכל הצרכים של ההורים שלהם כמו נטילת תרופות בזמן ארוחות מסודרות מטלות יומיומיות, קניות, סידורים למיניהם ועוד. זה בחלט מצב חדש לילד בעיקר שכל חייו הופכים להיות סביב ההורה שזקוק לו כעת וזה יכול ליצור קשיים רבים.

אלו קשיים מצב זה יכול ליצור?

ראשית ניפוץ המיתוס הזה שההורה דאג עד עכשיו וההיפוך תפקידים הוא לא שלב שקל לעכל אותו והוא כשלעצמו יכול להיות קשה. הרצון של כל ילד שההורה שלו יעריך את הזמן וההשקעה ולא תמיד ההורה מסוגל להראות זאת והילד מרגיש מתוסכל. וגם ההתמודדות האינטנסיבית עשויה לעייף, להעציב ולגזול את זמן איכות של הילד עם משפחתו, עבדותו וחייו האישיים.

הקושי אצל ההורה יכול לבוא לידי ביטוי בחוסר אונים שהוא חש, בתלות החדשה שנוצרה אצלו והוא לא רגיל ולא אוהב אותה. הוא יכול לחוש שכל הכבוד שלו נרמס וזאת תחושה כבדה שיכולה לגרור לחיכוכים רבים.

איך בכל זאת שומרים על כבוד ההורה במצב כזה?

חשוב להעניק לו חופש ועצמאות כנה שניתן. מה שהוא יכול לבצע ללא עזרה, רצוי להשאיר לו. לספק לו את המרחב האישי שלו שבו הוא יכול לבצע מטלות וסידורים ללא צורך בהתערבות. לא לקבל החלטות עליו ללא התייעצות איתו- זה יכול מאוד להכביד על כל הורה שפתאום מחליטים עבורו ויודעים מה טוב לו. חשוב לתת לו את הבחירה ואת התחושה שהוא שולט בחייו,  גם אם היא לא תמיד נראית לכם.

אל תשליכיני לעת זקנה

היפוך תפקידים הוא לא מצב קל, אך עם זאת ניתן למצוא בה את רגעי החסד, כמו אינטימיות מחודשת עם ההורה ודוגמא אישית לילדיכם.

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן