מרכז יום לקשיש

גימלאים יושבים יחדיו ומחייכים

מטרתו של מרכז יום לקשיש היא לאפשר לאנשים מבוגרים, גם אם חלה התדרדרות בבריאות וביכולת המנטאלית שלהם, להישאר בביתם ולקבל טיפול ותשומת לב מקהילה מקצועית ותומכת במסגרת מרכז יום לקשיש.

לא מעט אנשים מבוגרים, כאשר הברירה נתונה בידיהם, מעדיפים להישאר בביתם ולא לעבור להתגורר בבית אבות או בדיור מוגן. היום, מבוגרים שנשארים להתגורר בביתם לא נשארים לבד. הם מקבלים סיוע איכותי באמצעות מרכזי יום לקשיש שמפוזרים ברחבי המדינה.

בישראל, כ-92% מקרב אוכלוסיית המבוגרים שמונה כ-650 אלף איש, מתגוררים בבית ולא בבית אבות או בדיור מוגן כדוגמת פאלאס רעננה, אם משום שדיור מוגן יקר מדי עבורם, או פשוט כי הם מעדיפים להישאר בסביבה המוכרת להם.

מטרתו של מרכז יום לקשיש היא לאפשר לאנשים מבוגרים, גם אם חלה התדרדרות בבריאות וביכולת המנטאלית שלהם, להישאר בביתם ולקבל טיפול ותשומת לב מקהילה מקצועית ותומכת במסגרת מרכז יום לקשיש. כך מקבלים המבוגרים ממרכז היום מוצרים ושירותים שמאפשרים להם להמשיך להתגורר בביתם בלי לחוש בדידות וליהנות מפעילויות חברתיות ומהשגחה רפואית ונפשית מסורה.

יתרונות מרכז היום לקשיש

כאמור, המרכז מאפשר לקשיש, שהזקנה החלה לתת בו אותותיו, להמשיך להתגורר בביתו במסגרת הקהילה והסביבה המוכרת לו.

מחקרים רבים מלמדים שאחת הסכנות הגדולות ביותר שאורבות לפתחם של קשישים היא הדיכאון. מחלה זו פוגעת לא רק בבריאות הנפשית אלא אט אט מכרסמת גם בבריאות הגופנית. למעשה, הדיכאון הוא מחלה כה חמורה עד שהוא יכול להוביל למוות. לכן, אחד היעדים של המרכז הוא לספק לאנשים מבוגרים חיים מעניינים ופעילות בחברת בני גילם ולשלוף אותם מתוך חיים בודדים ומבודדים בביתם.

בנוסף, מרכז היום מאפשר לקשיש לבנות לעצמו מחדש תחושה של שייכות והזדהות חברתית באמצעות מערכת תומכת ושומרת שמעודדת את התפקוד הנפשי, החברתי וכמובן הפיזי של הקשיש.

הקלה על בני המשפחה

ידוע לכל שהטיפול בקשיש יכול לפעמים להיות מעמסה כבדה על כתפי המשפחה, ובעיקר הילדים. לא קל להיות בעל משפחה עם ילדים צעירים ועומס בעבודה ובנוסף לכל אלה גם לטפל בהורים קשישים באהבה ובמסירות. אין ספק שמרכז יום לקשיש בא כאן גם לעזרת המשפחה כשהוא מקל על העומס על ידי טיפול בקשיש והשגחה עליו מספר שעות בכל שבוע.

מסגרת חברתית תומכת

למעשה, כמו שבית דיור מוגן, כדוגמת פאלאס רעננה, משמש לדיירים מסגרת חברתית ותרבותית, כך גם מרכז יום לקשישים מספק למבוגרים בודדים שמתקשים לתפקד מבחינה קוגניטיבית ופיזית, ליהנות מחברותא מספר ימים בשבוע.

כדי לעודד את המבוגרים להגיע למרכזי יום לקשישים, מתבצעות הסעות מביתו של הקשיש למרכז היום. במרכז הקשישים מקבלים ארוחת בוקר וארוחת צהריים, ובעת הצורך גם שירותי כביסה, רחצה ותספורת. בנוסף לכל אלה, המרכז מציע שירותים מקצועיים כמו שירותים סוציאליים, טיפולים מונעים, טיפולים פיזיותרפיים ובדיקות על ידי אחיות.

מרכז יום לקשיש דואג לפעילויות פיזיות ותרבותיות לחברי המרכז כמו: ריפוי בעיסוק, התעמלות, חוגים למבוגרים, הרצאות, צפייה משותפת בטלוויזיה ובסרטים. צוות המרכז מנסה גם לעניין את הקשישים בנושאים שונים כמו לימודי מחשב, גינון ואפילו טיפול ואימוץ חיות מחמד.

עלויות מרכז יום לקשיש

יש אפשרות לשלם באופן פרטי עבור השתתפות במרכז היום. אפשרויות אחרות כוללות השתתפות של המדינה במימון במידה זו או אחרת. למשל, אדם שזכאי לשעות סיעוד לפי חוק ביטוח סיעוד, יכול לשלם עבור הפעילות במרכז משעות הסיעוד. במקרים מסוימים משרד הרווחה משתתף במימון, תלוי ברמת הזכאות. מי שזכאי לגמלת סיעוד יזכה למימון השהות במרכז היום על חשבון הביטוח הלאומי.

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן