חידוד הזיכרון ושיפור יכולת החשיבה

איור של גלגלי שיניים בראש

בתוך כל הפעילויות המוצעות בבית דיור מוגן פאלאס רעננה, מתקיים גם קורס ייחודי למבוגרים לשיפור היכולות הקוגניטיביות והתפקוד היום-יומי.

במשך שנים הניחו פסיכולוגים כי המוח אינו ניתן לשינוי, ובמידה והוא פגוע (פגיעה מולדת או לחילופין אירוע מוחי, תאונה וכדומה), אין אפשרות לשחזר או ללמד אותו דברים חדשים על מנת לשקם את האדם הפגוע או לחילופין ללמד אותו יכולות חדשות. אך מסתבר שישנן תיאוריות ושיטות יישום הסותרות את ההנחות הוותיקות ומאפשרות למטופלים לעבור שינוי קוגניטיבי מהותי ובכך לשפר את איכות חייהם מהקצה אל הקצה.חשיבות התזונה בגיל הזהב היא גבוהה במיוחד, שכן כל שינוי במשקל

 שיטת פוירשטיין – קורס לגיל השלישי

שיטת פוירשטיין מיושמת באחוזת בית במסגרת לימודית עבור הדיירים, כך שהדבר מאפשר לרבים מהם לפרוח ולשפר את יכולותיהם הקוגניטיביות.
הקורס נפתח מדי 3 חודשים כך שכל הדיירים יכולים לקחת חלק בפעילות. הדיירים המשתתפים בפעילות, מחולקים לקבוצות עבודה על פי קטגוריות מסוימות, ואלו מונחות על ידי צוות מקצועי שהוכשר בשיטה זו ואמון על הדרכה איכותית למשתתפים.
התוצאות נראות בשטח והדיירים מרגישים את השינוי בכך שתפקודם היום-יומי עולה וגם חל שיפור ניכר בהרגשתם האישית והביטחון העצמי שלהם.

מהי שיטת פוירשטיין?

פרופ’ ראובן פוירשטיין (1921-2014), מקים מכון פוירשטיין לקידום כושר הלמידה בירושלים, פיתח מספר תיאוריות המבוססות על הרעיון המרכזי שאדם יכול להשתנות בכל גיל או מצב נפשי כאשר מאפשרים לו גירויים חדשים הדורשים את השינוי ללא תלות בגורם שהביא את אותו אדם למצבו הנוכחי – הפגוע.
שיטתו של פוירשטיין נותנת מענה טיפולי הכולל: שיטות לימוד ייחודיות, מיצוב המורה כמדריך ומסייע לחיפוש חומר והתמודדות אתו (בניגוד לדעה הרווחת שהמורה הוא מקור הידע), עיצוב סביבת למידה המאפשרת שינוי, למידה במסגרת אוכלוסייה רב-גונית, ועוד.
על פי פוירשטיין, הידע וכלי החשיבה של אדם לא מגיעים אליו רק בדרך הביולוגית אלא בדרך ההוראה, ולכן שיפור ההוראה ודרכיה יביאו לשיפור יכולות החשיבה. בהמשך לכך, הוא טוען שרוב האנשים, כולל אלו שיש להם מגבלות קוגניטיביות והתפתחותיות, יכולים להגיע להישגים גבוהים מאוד, בניגוד לציפייה של פסיכולוגים ואנשי חינוך רבים, וכל זאת באמצעות הוראה מכוונת.
להלן כמה מיסודות ההוראה של פוירשטיין:

  • חוויית הלמידה צריכה להיות מלווה בעידוד הקניית ביטחון והערכה עצמית גבוהים
  • המורה הוא אינו מקור הידע, אלא הוא צריך להפגיש את הלומד עם מקורות הידע וללמד אותו להתמודד איתם ע”י התנסות פיזית, מיקוד, דגש על חשיבות הבנת הידע ומשמעותו ועוד, מה שיוביל לרצון הלומד למצוא ידע חדש.
  • הלומד צריך לקבל כלי חשיבה מהמורה כך שהוא לא יהיה תלוי במורה או באיכות ההוראה בעתיד.

פעילויות רבות נוספות מתקיימות באחוזת בית ואתם מוזמנים לצפות בלוח הפעילויות החודשי שלנו.

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן