הופעת הדיור המוגן בישראל

גימלאית וביתה יושבות בפאלאס ומסתכלות מהלחון

אנשים רבים בגיל הזהב, בעיקר אנשים שחיים בגפם או זוגות שילדיהם גרים רחוק מהם, בוחרים להעתיק את חייהם מביתם אל דיור מוגן. מרכזי מגורים שמיועדים באופן ספציפי לבני גיל הזהב.

הרעיון של דיור מוגן, הגיע מבתי אבות, לשם נהוג להעביר אנשים מבוגרים אשר אינם יכולים לתפקד באופן עצמאי. בשונה מבתי אבות, אל הדיור המוגן מגיעים אנשים שיכולים לתפקד באופן עצמאי והם בוחרים לא לחיות לבדם אלא לחיות עם בני גילם כשמנהלי המקום מספקים להם את כל השירותים הנדרשים.

במסגרת דיור מוגן, נהנים בני גיל הזהב משורה ארוכה של שירותים והטבות, למשל, הם זוכים בשירותי בריאות, פנאי, בידור, רווחה, ועוד. מאחר וקיימת תחרות קשה בין המרכזים השונים, הרי שכל מרכז מציע דיור ברמה גבוהה, כשמלבד דירה מקבל כל אחד מדיירי המקום אפשרות ליהנות ממגוון שירותים שקיימים במקום. כך למשל, אפשר למצוא במרכזי דיור מוגן, בריכות, ג’קוזי, ספא, חדרי כושר, מגרשי טניס, חדרי אירוח, אולמות קולנוע, חוגים, ולעיתים אפילו מסעדות ועוד.

מלבד זאת, המקום כולל פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, שירותי ביטחון ושמירה, שירותי רפואה וסיעוד, וכן שירותי ניקיון אישיים לכל דירה.

הופעת רעיון הדיור המוגן – מתי זה התחיל?

הרעיון של דיור מוגן, החל להופיע בישראל בשנות התשעים, עד אז כמעט וזה לא היה מוכר. זאת בזמן שבארצות הברית ובאנגליה, מדובר על תופעה שקיימת שנים רבות. בישראל, כאמור התופעה היא יחסית חדשה, היא החלה עם השינוי בסגנון ובאיכות החיים. בשנות התשעים החלו להיבנות בישראל אחוזות דיור מוגן יוקרתי במקומות שונים בארץ. אלה החלו למשוך אליהן קשישים שלא היו מעוניינים לחיות לבדם. השינויים בסגנון החיים בישראל, מה שיצר ריחוק מסוים בין ההורים לילדים, ריחוק פיזי ולעיתים מעבר לזה, הוביל לכך שתהליך זה רק התגבר עם השנים.

חשוב לציין, בשביל להיות חלק מדיור מוגן, יש לשלם לא מעט כסף שכן מדובר על רכישה או השכרת דירה, תלוי באופי החוזה עם המקום וכן בתשלום על מגוון השירותים השונים שהמקום מעניק. מן הסתם, ככל שהמקום מעניק יותר שירותים, כמו אלה שתיארנו כאן, הרי שהעלויות גבוהות יותר.

כיום, יכולים בני גיל הזהב לבחור בין מבחר גדול של מרכזים לדיור מוגן, אלה קיימים כמעט בכל הארץ. לפני שמחליטים להיכן לעבור, נכון לבדוק את המקום, מיקומו ונגישותו, צוות המקום שמנהל ועובד בו, אילו שירותים הוא מעניק לקהל הרחב וכן, האם מדובר במקום אמין, מקצועי, מקום שניתן ליהנות ממנו בתקופת גיל הזהב.

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן