התנדבות בגיל השלישי

רופא מחזיק ידיים למטופל בגיל הזהב

פעילות התנדבותית מסייעת למבוגרים גם להישאר פעילים ולשמור על הפעילות של המוח.

עקב התקדמות הרפואה המודרנית בימינו, עלתה תוחלת החיים הממוצעת של בני אדם בריאים. כתוצאה מכך, גדל באופן משמעותי מספרם של האנשים המבוגרים באוכלוסייה הכללית.

בדידות יכולה להיות בעיה אמיתית עבור רבים מהמבוגרים, אשר חבריהם או בני זוגם נפטרו במהלך השנים, והילדים גדלו ועברו להתגורר במקום מרוחק. רוב המבוגרים מסיימים את חייהם כשהם מתגוררים לבד. בארצות הברית מעריכים כי עד שנת 2030 יחיו לבדם יותר מ-13 מיליון מבוגרים. למרות בדידות זו שמגיעה עם ההזדקנות ושאכן יכולה להיות דאגה רצינית ולגיטימית, יש כמה דרכים להתמודד איתה.

מבוגרים שיכולים להרשות לעצמם מבחינה כספית לעבור להתגורר במסגרת של דיור מוגן, כמו אחוזת בית, יזכו בחיים מוגנים מלאי פעילויות ובחיי קהילה ערניים.

בעיות בריאות שנובעות מבדידות

הבדידות היא יותר מסתם רגש של עצבות ובדידות. למעשה, הבדידות קשורה לדיכאון ולתופעות של התאבדות ושל מספר בעיות בריאותיות אחרות, כמו מחלות לב וכלי דם, אלכוהוליזם, שבץ, אלצהיימר ולחץ דם גבוה. הבדידות גם מגדילה את ההתנהגות האנטי חברתית שתוצאותיה ליקוי בקבלת ההחלטות.

להתכונן לפרישה

אחד הצעדים הראשונים להתמודדות עם הבדידות הוא להתכונן לקראתה. אנשים רבים מתכווצים מעצם הרעיון של חיים בבית אבות אבל לפעמים אין ברירה. קחו את הזמן כדי לחפש מתקן שבו יש צוות ידידותי ופעילויות רבות כמו הדיור המוגן פאלאס רעננה שמאפשר לדיירים חיים עצמאיים לחלוטין במסגרת מוגנת.

האם כדאי לגור לבד או בבית דיור מוגן?

התכוננו לצעד זה בחיים כך שהמעבר יהיה הרבה יותר קל והסיכויים להתמודד עם הבדידות יהיו טובים יותר.

המשיכו להיות עסוקים

מצאו דרכים להישאר פעילים. מצאו דרכים להתנדב בחיי הקהילה. תוכלו להתנדב כ”סב” או כ”סבתא” בגן ילדים, להתנדב בספרייה המקומית ועוד. מומלץ להתעניין בתנועת של”מ (שירות לאומי למבוגר) בישראל שמאפשרת למבוגרים להתנדב בתחומים שונים. תנועת של”מ רואה באנשים המבוגרים שיצאו ממעגל העבודה משאב כלכלי לאומי. התנועה תופסת את המבוגרים כאנשים שרכשו ידע וניסיון רב במהלך חייהם ולכן תרומתם לחברה לא תסולא בפז. בנוסף לכך, תנועת של”מ מציעה למבוגרים הכשרה וליווי במהלך עבודת ההתנדבות שלהם.

גם ארגוני הצדקה והמועדונים למבוגרים מופעלים על ידי גמלאים שעובדים בהתנדבות. בהיותם עסוקים בפעילות התנדבותית זו, זוכים המבוגרים בהזדמנות אדירה ליצור קשרים חברתיים עם אחרים. מסיבה זו יש להתנדבות תפקיד חשוב מאד בסיוע למבוגרים אחרים להישאר בקשר עם הקהילה ולא להישאב לחיים של בדידות וצער.

פעילות התנדבותית מסייעת למבוגרים גם להישאר פעילים ולשמור על הפעילות של המוח. לאנשים אלה יש פחות זמן לשקוע במחשבות על הבדידות, והם מבלים פחות בשינה וברביצה מול הטלוויזיה.

עזרה לזולת ונתינה היא דרך מצוינת להתמודדות עם הבדידות. התנדבות עוזרת לעיתים קרובות לאנשים להרגיש טוב יותר לגבי עצמם. גישה חיובית שכזו יכולה לעזור להם להילחם בבדידות. עזרה לאחרים יכולה ללבוש צורות רבות, ואפילו פגישה עם אדם בודד אחר כדי לחלץ אותו מבדידותו תמלא את ליבו של המתנדב סיפוק רב. ואכן, מעשה ההתנדבות שקשור בעזרה לאחרים יכול לתרום לתחושה של חיים משמעותיים וחיוניים.

לפרטים נוספים, צרו עמנו קשר

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן