חיים פעילים בצל הפרקינסון

זוג גימלאים בדירתם בפאלאס

בתי דיור המוגן של רשת ‘פאלאס’ הפכו לשם דבר בכל הקשור לפעילויות ספורט ותרבות, ובמקביל – גם בנו לעצמם מוניטין איכותי בהיבטים של תמיכה רפואית ונפשית (קראו כאן על סיפורו של יצחק נמש, דייר ב’פאלאס’ להבים שבבאר שבע). התדמית המוצלחת של הרשת נבנתה בעיקר בזכות הסיפורים והחוויות של דיירי רשת בתי הדיור המוגן, שעברו מפה לאוזן ו’התגלגלו’ רבות בקרב אוכלוסיית בני הגיל השלישי בישראל.

אחד מסיפורים אלו הוא סיפורם של יהודה ומלכה ברק – זוג המתגורר בבית הדיור המוגן ‘פאלאס’ ברעננה כבר כ-8 שנים, ונדמה כאילו הם בעשור הראשון של נישואיהם, כשבפועל התחתנו לפני כ-57 שנים!

הראיון בוצע בדירתם ב’פאלאס’ – דירה מרווחת, מלאה באור שמש, מול מרפסת שמשקיפה אל פארק גדול וירוק. בדירתם הנאה, עבודות הפסיפס האומנותיות של יהודה (81) תלויות ברחבי הדירה ותורמות תפקוד פונקציונאלי לדירה (שולחן, עציצים ועוד), ואילו עבודותיה של מלכה (79) מעניקות לדירה נופך אומנותי רך ומזמין (ציורים, עבודות רקמה ועוד).

הם אוחזים ידיים, מלכה מלטפת ברוך את ידו של יהודה ומעודדת אותו לספר את סיפורו.

“גרנו בארגנטינה במשך 3 שנים, במסגרת שליחות מהעבודה שלי כקב”ט. כשחזרנו לישראל (בשנת 1995) התחילו אצלי קשיים בכתיבה, הבנתי שמשהו לא בסדר. לאחר בדיקה מול נוירולוג אבחנו אצלי את מחלת הפרקינסון – ומאז התחילה ההתמודדות” מספר יהודה, ועוצר לרגע כדי לפקס את מחשבותיו. “מאז, המחלה הפכה לרשמית. הציעו לי לעבור ניתוח די מסוכן, או לקבל טיפול תרופתי אם אני מסוגל להתמודד עם המחלה והשלכותיה, אז בחרתי בתרופות, בידיעה שמלכה לצדי ובכוונה להילחם ולעשות ככל שאוכל כדי להמשיך לחיות חיים תקינים”.

מדוע בחרתם דווקא ב’פאלאס’ כמושב קבע?

יהודה מחייך ועונה שהסיבה הראשונה היתה דווקא המיקום, כתושבי רעננה במקור היה להם חשוב להישאר לצד השירותים המקומיים המוכרים להם – זה היה הקריטריון הראשון. לאחר שבחנו כמה מקומות, החליטו בני הזוג להתיישב ב’פאלאס’, זאת לאחר שראו את היצע הפעילויות הרחב שיש למקום להציע, כמו גם הדאגה לדיירים שכמוה לא ראו באף מקום אחר.

“מיכל חודרלנד קלטה אותנו כשהגענו, ליוותה אותנו בכל שלב ועקבה אחר ההישגים, קטנים כגדולים” מספרת מלכה, “היא הציעה לנו להשתלב כמעט בכל פעילות חדשה, זיהתה בקלות שהתחום הספורטיבי קרוב לליבו של יהודה, ובהתאמה – שלחה אותו לטיפולי הידרותרפיה, הצמידה לו מאמנת מיוחדת שהגיעה מתל-השומר, וצירפה אותו לחדר הכושר עם תכנית אימונים סדורה”.

בשלב זה יהודה מחזק את דבריה של מלכה ומוסיף: “אני מתאמן 4 פעמים בשבוע, למרות המחלה. אני נכנס לפעילות חדשה בסקרנות, ורואה למה זה גורם. המחלה מתקדמת מעט בכל יום, אי אפשר להימנע מזה, אבל ללא הפעילויות האלו קצב ההתקדמות שלה היה מהיר בהרבה ללא ספק. הספורט הציל אותי. אפילו פרופ’ גלעדי (מומחה לפרקינסון מאיכילוב) אמר לי שהוא לא נתקל באדם שסוחב על גבו פרקינסון כ”כ הרבה שנים, ועדיין נראה במצב כל כך טוב. הספורט אחראי לזה, ואתה פשוט סופרמן – אתה בדרך הנכונה ואפשר להמשיך הלאה בדרך שאתה עושה”.

איך היתה עבורכם חוויית הקליטה כאן?

“נוחה ופשוטה. אחרי ההלם הראשוני שעבר מהר, הבנתי כמה יש למקום הזה להציע וכמה פעילויות ספורט אני יכול לעשות כאן, ובנוסף ראיתי איך מטפלים ודואגים לכל אחד ואחת כאן”, סיפר יהודה, ומפרט גם כיצד הצטרף למערכת חוגי תרגילי הכושר ברגע שהבין שאין מספיק מתנדבים כדי להנחותם. “אני עסוק פה מאוד, בחוגים, ביצירה – אני אוהב לעבוד עם פסיפס, אני מכין ומייצר פלטת שולחן, תמונה לקישוט, עציצים, ועוד. חופש הבחירה הוא גורם מכריע – לא חייבים לעשות כלום אבל רוצים להיות חלק ממה שקורה פה”.

מלכה שיתפה גם היא מחוויית הקליטה שלה: “כשגרנו בבית, לפני המעבר לכאן, היינו צריכים הרבה אופרציה, לנסוע לפה ולשם, חניות, תורים ומה לא, פה הכל נמצא במקום אחד בהישג יד ונתון להחלטה שלנו אם להשתתף או לא. המעבר לפה היה מתבקש ויצר עבורנו נוחות. מעבר לזה – הציגו לנו כל כך הרבה אפשרויות שהבנו שהדירה היא רק לשינה ואוכל, כי בשאר הזמן אנחנו עסוקים במה שקורה פה”.

ועכשיו, 8 שנים אחרי?

“מדהים פה!” הם עונים יחד, ומלכה מוסיפה “יש פה רמת תחזוקה מצוינת, עוזרת שבאה פעם בשבוע, אם ברז מתקלקל באים מהר ומסדרים, יש פה מרפאה מצוינת, עובדת סוציאלית ששידכה לנו עזרה בליווי של יהודה החוצה כשצריך, הכניסו גם מערכת אימונים בחוץ, אני רואה איך יהודה חוזר עייף ושבע רצון וזה עושה לי טוב”.

מצדו של יהודה, שביעות הרצון נשענת גם על האופי התפקודי-ניהולי של ‘פאלאס’ רעננה. “יש פה אסיפות דיירים שבהן מציעים הצעות ייעול ויש לזה אוזן קשבת – זה מאוד חשוב!, וגם ועד שמוביל ומרכז את הבעיות העיקריות מול ההנהלה, יש הרבה חברים, עושים שישי ביחד אחת לחודשיים, מפטפטים ונהנים, אבל הכי חשוב – וזה היה השיקול שלנו לטווח הרחוק, המחשבה על מה יקרה למי שנשאר אחרי שאחד מאיתנו יחלוף מן העולם, וכאן יש לנו שקט בידיעה שיש פה מעגל של קהילה תומכת”.

‘פאלאס’ רעננה הוא אחד מ-4 בתי דיור מוגן שאותם מפעילה קבוצת עזריאלי, כבר למעלה מ-5 שנים (פאלאס תל אביב, פאלאס רעננה, פאלאס מודיעין ופאלאס להבים). בימים אלה, הקבוצה מתכננת להקים 2 בתי דיור מוגן נוספים בראשון לציון ובירושלים.

רשת הדיור המוגן PALACE מקבוצת עזריאלי, מציעה לדייריה את הטוב שהתחום יכול להציע – בסטנדרט מגורים ורמת תחזוקה גבוהים, בשירותים הרבים שעומדים לטובת הדיירים וכוללים חיי תרבות מגוונים, שרותי בריאות ותזונה, בטחון, בידור, סדנאות, טיולים, שרותי הסעות, סיעוד, ייעוץ והשגחה רפואית.

לפרטים ותיאום ביקור חייגו 3666*

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן