החיים בפנסיה – מה עושים עם הזמן?

אישה קוראת מגזין בפאלאס

תוחלת החיים כיום ארוכה משמעותית מזו שהייתה בעבר, בזכות רפואה מתקדמת ושאר תנאים סביבתיים המאפשרים זאת. בגיל 60+ אתם יכולים כבר לפרוש מהעבודה ולפניכם עוד 20-30 שנים של פעילות. אז גיל הפרישה הגיע, ועכשיו מה עושים עם כל הזמן הזה? זה הזמן להתרגל למציאות חדשה, בה אתם אדונים ללו"ז שלכם.

 

הגעתם לגיל שאפשר להתחיל – ברוכים הבאים לגיל הפרישה! תוחלת החיים כיום ארוכה משמעותית מזו שהייתה בעבר, בזכות רפואה מתקדמת ושאר תנאים סביבתיים המאפשרים זאת. בגיל 60+ אתם יכולים כבר לפרוש מהעבודה ולפניכם עוד 20-30 שנים של פעילות.

אז גיל הפרישה הגיע, הפסקתם לעבוד, אולי אפילו חגגתם… ועכשיו מה עושים עם כל הזמן הזה? התרגלתם כבר לקום בבוקר, להתארגן ולנסוע לעבודה, לעשות סידורים, אולי ללכת לחוג כזה או אחר פעם בשבוע. זה הזמן להתרגל למציאות חדשה, בה אתם אדונים ללו”ז שלכם.

הנה כמה עצות ורעיונות לפעילויות המוצעות לפורשים:

 

חוגים לגיל הזהב

סביר להניח שבמשך כל שנות העבודה שלכם, חלמתם להתעסק בכל מיני תחומים, אך לא מצאתם את הזמן לכך. עם היציאה לפנסיה נוצר מצב בו יש המון זמן פנוי, והמון אפשרויות למלא את הזמן הזה. חוגים בנושאים שונים הם חלק מהאפשרויות האלה.
תוכלו לבחור בין חוגים ספורטיביים בהם תוכלו לשמור על הכושר הגופני ועל הבריאות, חוגי אמנות בהם תוכלו להוציא את הצד האמנותי והיצירתי הטמון בכם, חוגי תנועה וריקוד בהם תזיזו את הגוף לצלילי סגנונות מוזיקליים שונים, ועוד חוגים רבים המוצעים היום לבני הגיל השלישי במסגרות שונות, כמו מתנ”ס שכונתי, קאנטרי קלאב קרוב או בתי דיור מוגן. בבתי דיור מוגן יוקרתיים קיים היצע רחב במיוחד של חוגים לגיל השלישי וכולם במקום אחד, כלולים במחיר.

טיולים לגיל השלישי

בין אם חייתם בישראל כל חייכם, או עליתם ארצה בגיל מאוחר, סבירות גבוהה שעוד לא ראיתם את כולה. טיולים אלו מאורגנים לרוב דרך חברות נסיעות פרטיות, רשויות מקומיות וכדומה. גם בתי אבות ובתי דיור מוגן מארגנים טיולים כאלה לרווחת הדיירים.
טיולים מאורגנים למבוגרים הם פתרון מצוין המותאם לצרכי המשתתפים – אוטובוס מפואר, ארוחות, מדריך טיולים מקצועי צמוד, כניסה כלולה לאתרים השונים ועוד. הטיולים מתקיימים בניחותא, לפי הקצב של משתתפי הטיול.

מפגשים חברתיים בגיל הזהב

לשמירה על המעגלים החברתיים יש חשיבות גדולה בגיל הזהב.
לרוב, המשפחה איננה נמצאת בסביבה ביומיום, בעיקר כאשר המבוגר עוד עצמאי לחלוטין, ולכן עליו לדאוג לעצמו לחברה – בין אם מדובר בחוג חברים מפעילות משותפת, חברים ותיקים שגרים קרוב ועוד.
המפגשים החברתיים יכולים לקרות בבית, בחוג במרכז הקרוב, יציאה לבילוי משותף כגון הצגה \ סרט \ הרצאה ועוד.

מפגשי תרבות לגיל השלישי

סוגים רבים של מפגשי תרבות למבוגרים מתקיימים במסגרות שונות, וכל אחד יכול לבחור לו את אלו המתאימים לו. הצגות, מפגשי ספרות, שירה בציבור, הקרנות סרטים, קונצרטים, הרצאות בנושאים שונים, מופעים ייחודיים, ועוד רבים אחרים.
מעבר לחשיבות הערך האינטלקטואלי ולפעמים אפילו קיים ערך לימודי, שבמפגשים האלה, חשובה גם היציאה מהבית ומהשגרה – להתלבש (ואף להתגנדר), להתכונן, להתרגש ולחוות חוויות עם החברים או בני הזוג.
המפגשים הללו יכולים להוות לימים נושאי שיחה מרתקים ולהשאיר טעם של עוד, למפגשים נוספים חדשים.

התנדבות בגיל השלישי

הזמן הפנוי הרב שנוצר אצל היוצאים לפנסיה, ולאחר שצברו ניסיון חיים אישי ומקצועי, מאפשר להם לתת מזמנם לאחרים, לאנשים הזקוקים לכך.
קיימות מסגרות התנדבותיות רבות ומגוונות, בין אם בקהילה (סיוע לימודי לתלמידי בתי ספר קרובים, השגחת מבוגר על משמרות הזה”ב), עמותות שונות המציעות מגוון רחב של אפשרויות התנדבות וכדומה. מבחינת זמני המסגרת ההתנדבותית, היא יכולה להיות על בסיס קבוע יומיומי \ שבועי, וניתן גם להתנדב פעם בתקופה, כאשר רוצים בזאת.
הסיפוק הוא אדיר – התרומה לחברה מרוממת את הנפש הן של המתנדב והן של מקבל העזרה.

עכשיו כשקיבלתם רעיונות איך למלא את הזמן שיש לכם בזמן הפנסיה, תוכלו לתכנן היטב (וגם לשמור קצת זמן לספונטניות) את הזמן שלכם.

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן