בית אבות – מה חשוב לדעת לפני

זוג גימלאים מקשיב לבחירה חשובה

כשבוחנים את האפשרויות לעבור לבית אבות או להעביר לשם הורים מבוגרים, יש שלושה צעדים חשובים בהם יש לנקוט:

צעד 1: לבדוק אם בית האבות הכרחי

הדבר הראשון שצריך לקבוע הוא אם בית אבות הוא אכן הכרחי. אם יש משאבים מקומיים טובים שיכולים לעזור ולתמוך באדם המבוגר בביתו, אולי עדיף שימשיך להתגורר בבית.

בדרך כלל אנשים לא מצפים לעבור לבית אבות. אבל מה לעשות אם אמא או אבא שחיים לבדם מתקשים לדאוג לעצמם, או אם אמא נכנסה לדיכאון עמוק והיא מזניחה את עצמה וגם לא נוטלת תרופות בזמן? בית אבות יכול להיות אפשרות טובה עבורם.

ייתכן שאפשר לדחות את המעבר במשך חודשים ואולי אף שנים, אבל בסופו של דבר אולי אין ברירה. היום יש אפשרות להעסיק מטפלת חלקית בבית האדם המבוגר, והוא יכול להגיע לפעילויות במעון היום המקומי, ולחיות חיי חברה מהנים שישמרו עליו מפני מחלת הדיכאון. אבל יש גם מבוגרים שסובלים מדמנציה, שנפלו ושברו את הירך (תופעה נפוצה בקרב בני הגיל השלישי), זקוקים לטיפול מלא בכל שעות היממה, ורק בית אבות יכול להיות הפתרון האפשרי עבורם.

צעד 2: ערכו רשימה של בתי אבות אפשריים

העיקרון המנחה הוא לאזן בין כל השיקולים המעשיים כגון: מרחק בית האבות מבתיהם של הילדים, ההוצאות הנדרשות, איכות בית האבות מבחינת המבנה, חדרי המגורים וצוות העובדים ועוד.

חשוב שהאדם המבוגר בבית האבות לא יחוש בודד ויוכל להמשיך לראות את האנשים המשמעותיים בחייו (הילדים, הנכדים ואולי גם חברים שנותרו בחיים). אם תמצאו להורים בית אבות שנמצא במרחק הליכה מהבית שלכם, כדאי מאד לשקול לבחור בו. הדבר יקל על ביקורים תכופים בבית האבות וישמח את ההורים שלכם.

צעד 3: בקרו במספר בתי אבות

לאחר שערכתם רשימה של מספר בתי אבות שמתאימים לכם, בחרו באלה שהכי מוצאים חן בעיניכם ותאמו ביקורים במקום (אם אפשר יחד עם ההורה המיועד לעבור לשם). כשאתם מגיעים לבית האבות תוכלו להתרשם מהטיפוח ומהניקיון במקום, בדקו אם המקום מוקף בגינה שמאפשרת לדיירים ליהנות משלווה בחיק הטבע, אם הלובי מואר, מרוהט היטב ומסביר פנים. הציצו לחדר האוכל, עדיף בזמן הארוחה, ובדקו אם הדיירים מקבלים ארוחות מזינות ומאוזנות שמתאימות לבני הגיל השלישי. אם ההורה שלכם זקוק לדיאטה מיוחדת, כדאי לבדוק שהוא אכן יקבל את המזון המתאים למצב בריאותו.

בנוסף, סיפרו את מספר אנשי הצוות במקום. זהו אחד הסממנים הטובים ביותר לטיפול מקצועי, טוב ואיכותי. אם מספר אנשי הצוות בכל משמרת קטן מדי לדעתכם, תוכלו להבין שאולי הדייר לא יצליח לקבל עזרה מיידית בשעת מצוקה.

לגבי פעילויות חברתיות בבתי אבות, כדאי לבדוק את החוגים המוצעים לדיירים בכל ימות השבוע. אחוזת הבית למשל מציעה לדיירים מבחר חוגים בתחומים שונים החל בשחייה, ספורט והתעמלות, וכלה בשיעורי אמנות, יצירה, מוסיקה ותנועה. הפעילות החברתית חשובה מאד לבריאותם הגופנית והנפשית של הדיירים כאחת. האמירה “נפש בריאה בגוף בריא” לא יכולה להיות נכונה יותר כשמדובר בבני גיל הזהב.

לבסוף, כדאי לנסות לדבר עם דיירי הבית ולהתרשם משביעות הרצון שלהם מהמקום בו הם נמצאים. אין כמו עדות ישירה של מי שמתגורר במקום יום אחר יום.

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן