התאמת מכשיר שמיעה לקשישים

אישה מבוגרת עושה בדיקת שמיעה

על פי נתונים של קופות חולים, 1 מכל 5 בגילאים 40 עד 60 סובל מירידה בשמיעה, וכאשר חוצים את גיל 60, המספרים עולים ל-1 מכל 3. זו הסיבה שבגילאים אלה שכיחות השימוש במכשיר שמיעה עולה.

כיצד מבצעים התאמת מכשיר שמיעה לקשישים

על פי נתונים של קופות חולים, 1 מכל 5 בגילאים 40 עד 60 סובל מירידה בשמיעה, וכאשר חוצים את גיל 60, המספרים עולים ל-1 מכל 3. זו הסיבה שבגילאים אלה שכיחות השימוש במכשיר שמיעה עולה.

השכיחות בשימוש של מכשירי שמיעה בקרב קשישים הביא לכך שקופות חולים החלו לעזור במימון המכשירים עבור בני 65 ומעלה, מדובר בעזרה באלפי שקלים, אחת לשלוש שנים, והיא נעשית אחרי המלצה של קלינאית תקשורת שגם מתאימה לקשיש או לקשישה את המכשיר על פי התאמות שונות.יש עזרה זו משמעותית מאוד מאחר ומחירי המכשירים מגיעים לאלפי שקלים ומדובר על אנשים שבדרך כלל חיים על הפנסיה וקצבת ביטוח לאומי. כעת מי שצריך מכשיר שמיעה, רק צריך ללכת למכון מורשה לבצע את הבדיקה ולקבל אישור לכך.

לפני שנסביר כיד מבצעים התאמה של מכשיר שמיעה, חשוב להבהיר, בעוד שאצל צעירים ירידה בשמיעה היא לעיתים זמנית, כתוצאה מדלקת או הצטברות של שעווה, אצל אנשים מעל גיל 40-50, מדובר על משהו בלתי הפיך כתוצאה מזיקנה ודברים אחרים. לכן מומלץ מאוד לא להזניח את זה ולא לומר “זה יעבור עוד מעט”, מדובר על עניין משמעותי שמשפיע באופן דרסטי על איכות החיים.

היכולת של מכשיר שמיעה להשפיע על איכות החיים גבוה מאוד, לכן חשוב שלא רק מי שצריך אותו ירצה להשתמש בו אלא שהסביבה שלו תתמוך בו, תעודד ותגרום לו ללכת לבדיקה על מנת שיוכל לחזור לשמוע כמו שצריך וליהנות שוב כפי שנהנה לפני שהחלה הירידה בשמיעה.

התאמת מכשיר שמיעה בגיל הזהב

ובכן תחילה מבצעים בדיקות שמיעה בחדר שקט ומבודד מרעשים, המטופל יצטרך לסמן בכל פעם שהוא שומע רעש או כל מילה באוזניות ששמים לו על האוזניים. לאחר מכן מחשב אוסף את כל הנתונים, ובודק האם יש ירידה בשמיעה ובאיזה רמה. הרמות נעות בין ירידה קלה (16 דציבלים) לירידה קשה (90 דציבלים).

לאחר הבדיקה מתאימים למטופל מכשיר שמיעה שמתאים לו, הן מבחינת אופי הירידה בשמיעה והן מבחינת התאמה לסגנון חייו. ישנם מכשירים שיושבים בתוך תעלת השמיעה שאינם גלויים ויש כאלה שיושבים מאחורי האוזן גלויים למחצה או לגמרי. במקרה של אנשים מבוגרים, לרוב מומלץ להרכיב מכשיר שמיעה מחוץ לאוזן, גם בגלל שתקופת ההתאמה אליהם קצרה יחסית, וגם בגלל שהם דורשים פחות תשומת לב.

כאן המקום לציין, הרכבת מכשיר שמיעה היא דבר שדורש הסתגלות, לא רק בגלל שמדובר במשהו חדש שיושב על האוזן, וכמו כל דבר חדש שאנחנו שמים על הגוף דורש הסתגלות מסוימת, אלא בגלל שהוא מגביר עוצמות של קול, רעשי רקע ועוד. זה גורם לנו לשמוע בצורה אחרת ומאלץ אותנו להסתגל שאנחנו לא רגילים. לכן יש להיות סבלניים ולקחת את הזמן בעניין.

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן