מהו סל שיקום?

איש מבוגר הולך לעבר האגף הסיעודי בפאלאס

סל השיקום אמור לאפשר לנכה נפש לעבור מאותו טיפול ממושך במסגרת פסיכיאטרית, לחיים משולבים בחיי הקהילה. בבסיסו של חוק השיקום האמונה שנכי נפש יכולים להחלים, להגיע לחיים עצמאיים ולהשתלב בקהילה בעזרת הכלים שכלולים בסל השיקום.

בעקבות חוק שיקום נכי הנפש בקהילה משנת 2000, נקבע סל שיקום שכולל את כל הזכויות בתחום השיקום הפסיכיאטרי אשר להם זכאים נפגעי נפש בארץ ב-7 תחומים: דיור, תעסוקה, השלמת השכלה, רפואת שיניים, עזרה למשפחות של נפגעי הנפש, פעילות חברה ופנאי ותיאום של כל השירותים שניתנים לנכה הנפש.

על מנת לזכות בסל השיקום המבקש צריך להיות מעל גיל 18, מוכר כנכה נפש ובעל נכות של לפחות 40% לפי התקנות של הביטוח הלאומי הנוגעות להפרעה נפשית.

מטרת סל השיקום

עד לשנות הששים של המאה הקודמת, אנשים נכי נפש חיו בבדידות ובאומללות באשפוז פסיכיאטרי ממושך. היחס לחולי הנפש היה מפלה והמגמה הייתה להרחיק אותם מהחברה. הסטיגמה של נכי הנפש קבעה שהם אינם שווים לבני האדם האחרים. הם נקראו משוגעים ונכלאו במתקני כליאה כמעט לכל חייהם.

מאז התפתחה הרפואה ותרופות אנטי-פסיכוטיות מאפשרות היום ללוקים בנפשם להשתקם ולהשתלב בחיי הקהילה. לפיכך, מדגיש היום הטיפול את חשיבותו של שיקום נכה הנפש בקהילה ורואה חשיבות בהקניה של מיומנויות שיאפשרו למטופל לנהל אורח חיים עצמאי במידת האפשר.

סל השיקום אמור לאפשר לנכה נפש לעבור מאותו טיפול ממושך במסגרת פסיכיאטרית, לחיים משולבים בחיי הקהילה. בבסיסו של חוק השיקום האמונה שנכי נפש יכולים להחלים, להגיע לחיים עצמאיים ולהשתלב בקהילה בעזרת הכלים שכלולים בסל השיקום.

פירוט סל השיקום

דיור – דיור מוגן סיעודי שכולל טיפולים, תוכניות שיקום והשתלבות בקהילה. הדייר משתתף במימון שכר הדירה, ברכישת המזון, הביגוד, התרופות ובתשלומי המים, הגז והחשמל. בדירה אחת מתגוררים לא יותר מ-4 דיירים, כאשר כל דייר גר בחדר אחד.

תעסוקה – בתחום התעסוקה קיימים מספר שירותים וביניהם:

  • מועדון תעסוקתי שמיועד לבעלי רמת תפקוד נמוכה שרוצים לרכוש מיומנות תעסוקתית.
  • מועדון כישורי חיים שמיועד אף הוא לאנשים עם תפקוד נמוך אבל בנוסף למיומנות התעסוקתית הוא מעניק גם כישורי חיים.
  • מפעל מוגן שמיועד לבעלי רמה תפקודית גבוהה שרוצים לעבוד במסגרת מוגנת לפני שיחזרו למעגל העבודה הרגיל.
  • תעסוקה נתמכת שמיועדת לאלה שמעוניינים לעבוד ולהשתלב בשוק העבודה הפתוח.

השלמת השכלה – בנוסף לקורסים שונים כמו הכרת המחשב, השלמת ההשכלה כוללת גם השלמה של השכלה תיכונית, עמידה בבחינות בגרות ולימודים אקדמאים.

רפואת שיניים – קרן לשירותים משלימים מאפשרת לקבל הפנייה לטיפול שיניים.

עזרה למשפחות – הסל מאפשר מתן תמיכה למשפחות נכי הנפש שכוללת ייעוץ, הנחייה והדרכה וקורס מיוחד שמכשיר את ההורים ובני המשפחה להתמודד עם בן המשפחה נכה הנפש באופן קוגניטיבי.

פעילות חברה ופנאי – קיימים מועדונים שבהם מתקיימות פעילויות חברתיות, הרצאות, חוגי אומנות, חוגי שחייה וטיולים והוא מיועד לצעירים בגילים שבין 17 ל-30. בנוסף, התוכניות “חונכות” ו”סומכות” מאפשרות ליווי ועזרה בנושאים שונים שנוגעים לניהול אורח חיים עצמאי. פרויקט “מקשיבים” מאפשר לנכי הנפש להצטרף לקהילה סגורה אינטרנטית שמיועדת רק לנכי נפש ובה הם יכולים לשתף, לקשור קשרים חברתיים ולקבל מידע על מגוון של פעילויות. משרד הבריאות יזם גם את הפרויקט “עמיתים במתנ”סים” כחלק ממגמת שילוב המטופלים בקהילה.

תאום הטיפול – לכל מטפל מממנים מתאם טיפול שאחראי על יישום תוכנית השיקום שנבנית עם המשתקם ולמענו.

לפרטים נוספים צרו אתנו קשר

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן