צוואה דיגיטלית – הדור הבא

רופא וגימלאית מסתכלים על מסמכים יחד

כאשר אנחנו מתבגרים, ההרהור המזדמן "אולי אכתוב צוואה…?" הופך לוודאות ולהכרה בצורך שבכתיבת אחת כזו. אנחנו חשים כי יש לנו מה להותיר אחרינו וזה איננו כולל רק רכוש חומרי, כסף ונכסים, אלא גם סיפורים וזיכרונות.

בעידן הלא יציב שבו אנחנו חיים כיום בארץ, לצערנו, צוואה איננה נחלתם הבלעדית של אנשים מבוגרים ובאים בימים, שכן, למרבה הכאב, אנשים בני כל הגילאים עלולים ליפול קורבן לפעולת טרור, להיפגע באופן אנוש בתאונת דרכים וכן הלאה (שלא נדע)… למרות זאת, כאשר אנחנו מתבגרים, ההרהור המזדמן “אולי אכתוב צוואה…?” הופך לוודאות ולהכרה בצורך שבכתיבת אחת כזו. אנחנו חשים כי יש לנו מה להותיר אחרינו וזה איננו כולל רק רכוש חומרי, כסף ונכסים, אלא גם סיפורים וזיכרונות.

מהי, בעצם, מהותה של צוואה?

בשנים עברו, מבחינה חוקית ומשפטית, צוואה היוותה דרך למסד את רצונו של הנפטר בחלוקת רכושו בדרך כתובה, אשר חתומה ומאושרת על ידי עורך דין, שחתימתו מעניקה לה תוקף רשמי. עם השנים והתפתחות הטכנולוגיה, צוואות כתובות קיבלו ערך מוסף, על ידי צירוף של הקלטות קוליות (בשלב הראשון) וסרטי וידיאו (בשלב מאוחר יותר) שמטרתם להוות צוואה רוחנית שאיננה יבשה ונוקשה כצוואה הכתובה. האפשרות ליצור פורמט לא פורמלי כזה של תקשורת עם היורשים שימשה כבסיס הרעיוני לגיבוש הקונספט של תעודת נצח של ארגון משפחה חדשה.

מהי תעודת נצח?

תעודת נצח הינה צוואה בפורמט חדשני הכוללת צוואה כתובה המתייחסת לרכוש ולנכסים גשמיים אחרים וצוואה רוחנית מתועדת בסרטון וידיאו, המתייחסת לכל מה שאיננו “רכוש” (סיפורים, אנקדוטות, בקשות וכד’). קפסולת החיים המשפטית הזו מוצפנת בשבב אלקטרוני ושמורה בכרטיס מגנטי שגודלו ככרטיס אשראי, אותו תוכלו לשאת בארנק או להשאיר בבית, לפי בחירתכם. בדומה לצוואה הכתובה הקלאסית, גם לצוואה מסוג זה תוקף חוקי מלא.

מהם היתרונות בקונספט של תעודת נצח?

לתעודת נצח יתרונות רבים על פני צוואות כתובות או מצולמות, שכן, בתעודה מסוג זה, כל המידע החשוב לכם נמצא יחד ומאוגד בכרטיס אחד, הניתן לנשיאה נוחה וקלה. יתרון נוסף של תעודה זו הן זמינותה ונגישותה הרבות: תוכלו לצפות בה (ואף להציגה בפני אחרים) באמצעות המחשב האישי, הטלפון הנייד או הטאבלט, בכל עת שתרצו, ללא תלות בעורך הדין החתום עליה.

לסיכום:

כאשר אדם אהוב עלינו נפטר, המחשבות עליו אינן מצטמצמות עבורנו ל”מי קיבל מה בצוואה”. הגעגועים, הכמיהה, המחשבה של “הלוואי ויכולתי לראות אותו/אותה שוב, אפילו לזמן קצר” תופסים חלק נכבד במארג תחושת האבל שלנו. הצד המצולם של תעודת נצח מאפשר לנו “לפגוש” את האדם האהוב שוב, לשמוע אותו, להיזכר בו, לחוש כאילו הוא נמצא איתנו שוב. דורות רבים של אבלים נאלצו להסתפק בצוואה כתובה ויבשה, שלא אפשרה להם לחוות את המפגש המחודש הזה, כעת, תעודת נצח מאפשרת לנו להותיר אחרינו לא רק הוראות לחלוקת רכושנו, אלא גם מילות אהבה למתאבלים עלינו, סיפורים משפחתיים מרגשים ודברים דומים, שצוואות כתובות אינן יכולות להעביר, והכל בפורמט דיגיטלי קל ונגיש.

הכתבות הבאות

דילוג לתוכן